dijous, 2 de desembre de 2010

L’arc mediterrani

Cal modernitzar la Via Augusta, la principal via de la península que anava des dels Pirineus fins a Cadis. La lògica històrica ha fet del camí natural dels pobles peninsulars mediterranis la via de comunicació de cultures i mercaderies des de temps immemorials. Però el sorgiment de la burgesia com a classe dominant i dels nacionalismes com a mitjà de control social va fer que les qüestions nacionals i polítiques s’imposaren a les raonables i econòmiques. Així la burgesia espanyola es va imposar a les burgesies perifèriques i l’articulació de les vies terrestres de comunicació foren dissenyades amb criteris polítics centralistes, el que va originar l’estructura radial de carreteres i ferroarrils.

En l’actualitat l’estructura radial de les comunicacions terrestres resten competitivitat a les empreses exportadores perifèriques. És una qüestió purament política fer que tot pase per Madrid. És del que s’alimenta la capital però no és rendible econòmicament i és una càrrega per a la competitivitat en un mercat globalitzat.

Fins ara el cost econòmic havia sigut neutralitzat  pel perill polític de potenciar les forces nacionalistes centrífugues. El potencial econòmic del País Valencià i Catalunya articulat, mitjançant comunicacions terrestres amb vies d’eixida al exterior, podia ser una temptació independentista.  Però la globalització es basa en la competitivitat dins d’un mercat global, al marge de menudeses locals, i l’articulació dels territoris peninsulars al voltant de l’antiga Via Augusta és, segons estudis de la Unió Europea, el territori amb més potencial de desenvolupament econòmic. 

És en aquest context que el responsable europeu de logística de Ford, Louis Paredis, va dir a Brussel·les que l'empresa podria abandonar Almussafes si abans de cinc anys no s'ha fet un nou eix ferroviari per l'arc mediterrani. Sense eixa infraestructura la fàbrica de Ford en Almussafes no és competitiva i haurà de buscar altre lloc més adient si en el termini de cinc anys no hi ha avanços per a l’eix ferroviari que considera fonamental i urgent. 

Vegeu AQUEST VÍDEO de VilaWeb amb opinions d'experts de tot el país.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...