diumenge, 20 de juny del 2010

Muito obrigado camarada


El Vaticà va rendir el millor homenatge possible al Nobel portugués José Saramago al publicar al seu diari oficial, L'Osservatore Romano, un article atacant l’escriptor per marxista i antireligiós. També l’hagueren pogut acusar de sincer, de dir les coses com les veia, com les veiem molts que no tinguem la virtut d’escriure com Saramago.

Escrivia per a dir coses que pagava la pena dir i si no era així callava. En un article publicat a El País titulat “El factor Dios” deia: ” Dice Nietzsche que todo estaría permitido si Dios no existiese, y yo respondo que precisamente por causa y en nombre de Dios es por lo que se ha permitido y justificado todo, principalmente lo peor, principalmente lo más horrendo y cruel.” No és estrany que el Vaticà s’alegre de la seu desaparició.

Les seues obres literàries plantegen situacions imaginaries que forcen al lector a pensar en coses que mai no s’havia plantejat. La manera original en que sabia fer-ho li proporcionà el màxim guardó literari. Però és la projecció humana i el compromís social, la sensibilitat que el feia estar sempre amb els dèbils i els necessitats i el compromís polític per a canviar un món ple de injustícies, desigualtats sagnants i mal govern, el que ha fet de José Saramago una referència per al progressisme i l’esquerra.

La seua visió crítica ens alertava del canvi de ciutadà a client quan deia: “Nosotros estamos asistiendo a lo que llamaría la muerte del ciudadano y, en su lugar, lo que tenemos y, cada vez más, es el cliente. Ahora ya nadie te pregunta qué es lo que piensas, ahora te preguntan qué marca de coche, de traje, de corbata tienes, cuánto ganas…” . I ens animava a no fugir de la responsabilitat ciutadana i actuar: “Hemos inventado una especie de piel gruesa que nos defiende de esa agresión de la realidad, que nos llevaría a asumirla, a enterarnos de lo que está pasando y a hacer lo que finalmente se espera de un ciudadano, que es la intervención.”

Molts articulistes han parlat estos dies del pessimisme de Saramago. Però si no fora optimista, si no creguera en la humanitat no haguera dedicat la seua vida a intentar canviar el món. Deia: “Las miserias del mundo están ahí, y sólo hay dos modos de reaccionar ante ellas: o entender que uno no tiene la culpa y por tanto encogerse de hombros y decir que no está en sus manos remediarlo —y esto es cierto—, o bien asumir que, aun cuando no está en nuestras manos resolverlo, hay que comportarnos como si así lo fuera.” Un pessimista no faria frases com esta que animen a l’acció.

A banda dels seus llibres, a la pàgina web de la seua Fundació, podem seguir llegint moltes de les coses que pensava sobre problemes i conflictes arreu del món. Sempre deixant clar que som nosaltres, els ciutadans, qui em de fer força per a provocar els canvis adients: “Creo que todos nosotros debemos repensar lo que estamos haciendo. Bien está que nos divirtamos, que vayamos a la playa, a la fiesta, al fútbol, que esta vida son dos dias, y quién venga detrás que cierre la puerta. Pero si no nos decidimos a mirar el mundo gravemente, con ojos severos y evaluadores, lo más seguro es que nos quede un día solo por vivir, lo más cierto es que dejaremos la puerta abierta a un vacío infinito de muerte, oscuridad y fracaso.

Muito obrigado camarada

http://cuaderno.josesaramago.org/

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...