Durant tota la primera meitat del segle XX les condicions de vida de les
classes populars treballadores era tremendament precària. Les condicions
laborals que havien d'acceptar els treballadors distaven ben poc de l'estat dels
serfs, amb la diferència que el patró, a diferència del senyor, no es feia
càrrec de l'alimentació, vestit i habitatge de l'assalariat.
El capitalisme havia trencat les antigues relacions entre servents i
senyors i disposava de la mà d'obra com si de qualsevol màquina es tractara,
sense drets laborals, amb una justícia feta per ells i per a ells, desproveint
als obrers d'humanitat. Sols així, negant-los la condició humana,
animalitzant-los, podien viure amb la consciència tranquil·la, amb la benedicció
del capellà per suposat.
En aquest ambient d'injustícia i abús van sortir entre les classes
populars rebels que reivindicaven, davant la societat, la seua naturalesa
humana amb tots els seus drets i, quan els negaren les vies legals i raonables,
utilitzaren la via de la força per mantindre la seua dignitat com a persones.
La desesperança i no tindre res a perdre els va llançar a l’aventura
revolucionària encara que els costara l’únic que posseïen: la vida.
Guerres, milions de morts i infinitat de drames individuals i familiars va
costar construir la societat del benestar on tots érem ciutadans amb drets i
serveis que asseguraven la vida amb un
mínim de dignitat. Aquesta societat de
ciutadans que ara estan destruint. Els poderosos estan jugant-se, però, la pau
social que ha permès el període més just i més pròsper de la història de la
humanitat. Si tornem a la iniquitat i l’abús tornarem a l’enfrontament en
defensa pròpia.
Aquest va ser el cas de Buenaventura Durruti que es va negar a que el
tractaren com un animal i va emprar la raó contra la mentida, la igualtat
contra la iniquitat dels privilegiats i la violència contra la violència
soterrada de la injustícia i per fer front a la violència del pistolerisme de
les classes dirigents i els seus aliats -la policia, l'exèrcit i l'església-
per mantindre les preeminències de classe.
Tot seguit publiquem el resum d’un article de la revista “Tiempo de Historia” que va aparèixer en
novembre de 1976 amb motiu del 40 aniversari de la mort de Durruti succeïda el 20
de novembre de 1936.
De peu, al mig, al taller mecànic |
Buenaventura Durruti naix el 14 de juliol de 1896 a Leon. És el
segon de vuit germans dels quals només tres van sobreviure a la guerra. Després
d’un breu pas per l’escola comença a treballar d’aprenent de mecànic baix la
tutela d’un socialista amic de son pare. La influència d’aquests dos homes el
va portar a afiliar-se a la UGT als 16
anys.
El treball de mecànic el va dur a
Matallana, a uns 30 km de Leon, on va participar en un conflicte dels miners
amb un enginyer, al qual van aconseguir fer fora. Però al tornar a casa
s’assabentà que la Guàrdia Civil havia preguntat per ell.
La gran vaga revolucionària de
1917 el va trobar treballant a la Companyia de Ferrocarrils del Nord. UGT i CNT
la promovien i Durruti va desplegar una gran activitat, el que li va costar
l’ocupació i l’expulsió de la UGT.
Buscat per sabotejador i per desertor va haver de fugir, primer a Gijón
on va contactar amb la CNT, i després a
França amb el seu amic “El Toto”.
El dia de cap d’any de 1919 torna
a Espanya de forma clandestina per complir una missió encarregada pel sindicat.
Després d’implicar-s’hi en conflictes laborals d’Astúries, Leon, i Valladolid,
s’encaminà cap a Galícia, on va ser detingut, identificat com desertor, sotmès
a consell de guerra i empresonat. Però
va aconseguir fugir-s’hi i en juliol del mateix any tornava a França.
En 1920 torna a Sant Sebastià, on
rebutja un càrrec al Comitè de Metal·lúrgics de la CNT. “Els càrrecs importen poc. El que és important, per a mi és la base, per
a poder obligar als de dalt, des d’ella, que respecten els seus compromisos,
impedint així, si més no, que s’hi burocratitzen”. En Euskadi forma un grup, anomenat “Los Justicieros”, que
pren com a primer objectiu acabar amb la vida del rei Alfons XIII, que havia d’acudir
a Sant Sebastià per inaugurar el Gran
Kursaal, però una denuncia ho impedeix.
"Los Solidarios" |
A finals de 1923 es va constituir
el grup “Los Solidarios” seguint la línea de violència com a resposta a la
violència de la patronal que subvencionava bandes armades per neutralitzar el
creixent poder de les organitzacions obreres. El grup estava format per
Buenaventura Durruti, Francisco Ascaso, Juan Garcia Oliver, Eusebio Brau,
Aurelio Fernández, Miguel Garcia Vivancos, Alfonso Miguel, Ricardo Sanz,
Gregorio Suberviola, Rafael Torres Escartín, Juliana López, Ramona Berni i
Antonio “El Toto”.
El primer condemnat a mort pel
grup fou el cardenal arquebisbe de Saragossa, Juan Soldevilla i Romero, del que
Pío Baroja diu en “El Cabo de las
Tormentas”: ”...era un reaccionario de influencia. La ejercía no
solo en su sede sino en Barcelona y recomendaba a las autoridades de allí
medidas fuertes y duras contra los obreros y los agitadores. Los anarquistas
sabían que el arzobispo conferenciaba en Reus con los jefes de la Patronal de
Barcelona y daba consejos para atacar a la organización sindicalista obrera.
(…) El arzobispo fue muerto en el auto cuando entraba en su finca. (…) Los
anarquistas le hicieron veinte disparos”.
Poc després realitzen altra
espectacular acció. Atraquen el Banc d’Espanya de Gijón i s’enduen 675.000
pessetes després de mantindre un tiroteig amb la Guàrdia Civil. Durruti fuig i
dies després allibera al seu company Ascaso que estava empresonat. Els dos
decideixen fugir a Paris on, junt a altres anarquistes, funden la “Editorial
Anarquista Internacional” amb la finalitat de propagar el moviment llibertari
arreu del món.
A finals de 1924, Durruti i
Ascaso, s’embarquen cap a Amèrica del sud. En Cuba treballen tallant canya i
prompte comencen les accions. Un empresari que mantenia als obrers en
condicions d’esclavitud medieval és executat, raó per la qual la pressió de la
policia els fa sortir de l’illa cap a Mèxic. Allí troben a Vivancos i a Jover i
junts recorren Uruguai, Xile, Perú, i Argentina. El nou grup s’anomena “Los
Errantes”.
Durant el periple americà
assalten bancs en Mèxic, Xile, Argentina, i Montevideo, arreplegant fons per a
l’organització. L’escriptor Waldo Bayer comenta en la biografia de “Severino
Giovani”: “...y luego regresan a Europa en un increíble periplo
de coraje a toda prueba y desenfado. Esa gente sabia resolver las situaciones
más difíciles con absoluta tranquilidad i sangre fría”. Durruti, Ascaso
i Jover, buscats per la policia de tota Amèrica Llatina, tornaren a Paris via
Anglaterra sense problemes.
Emilienne Morin companya de Durruti |
Alertats de l’arribada a Paris
del rei Alfons XIII i el dictador Primo de Rivera per al 14 de juliol de 1924,
“Los Solidarios” preparen un atemptat, però la policia és avisada i els tres
són detinguts el 25 de juny. Aconsegueixen no ser extraditats a cap dels
nombrosos països que els reclamaven. Són jutjats a França i en juliol de 1927
indultats i expulsats del país. La mateixa policia francesa els introdueix
clandestinament a Bèlgica, on són descoberts però, gràcies a un acord amb la
policia belga, els permeten residir a canvi de canviar d’identitat. Ascaso diu:
”És el més curiós que m’ha passat mai. La
legalitat servint-se de la il·legalitat”.
El col·laboracionisme i la
moderació de la CNT de Pestaña, Peiró, etc. va dur a un sector, encapçalat pel
portuguès Germinal da Sousa, a formar la
Federación Anarquista Ibérica (FAI) en València a l’any 1927. Per a formar part
de la FAI era imprescindible estar afiliat a la CNT però eren més partidaris de
l’acció.
El 14 d’abril de 1931 és
proclamada la II República Espanyola i al sendemà, el dia 15, Durruti torna a
Espanya. La nova organització, la FAI, seria dominada pels anarquistes
pràctics, és a dir, per Durruti, Ascaso, Jover, Federica Montseny, Oliver,
etc. El 1er de maig, en un
míting al Palau de Belles Arts de Barcelona, Durruti diu: “La República apenas si nos interesa; la aceptamos como punto de partida
de un proceso de democratización social” . Al finalitzar el míting es va
formar una manifestació pacífica però la Guardia Civil li va fer front amb el
resultat de dos morts i varis ferits entre els guàrdies i un cenetista mort i
quinze ferits. Durant aquest dies la companya de Durruti, Emilianne Morin,
donava a llum a la seua filla Colette i, quasi al mateix temps, moria son pare
a Leon.
Colette al fons a l'esquerra, en 1979 |
Els efectes de la crisi del 29 es
fan sentir entre la classe treballadora que està inquieta pels abusos de la
patronal que empitjoren les ja precàries condicions de vida. Els conflictes i
les vagues es repeteixen per tot l’Estat. El 18 de gener de 1932 el comunisme
llibertari és proclamat a la conca minera de l’Alt Llobregat. Figols, Manresa,
Berga i altres pobles es llancen a l’aventura revolucionària. Durruti els diu
que “la democracia burguesa había fracasado; que la emancipación total de la clase
trabajadora solamente podía conseguirse mediante la expropiación de la riqueza
que detentaba la burguesía y suprimiendo el Estado” , però troben la ràpida intervenció de
l’exèrcit i una forta repressió que s’estén per tota Espanya. Durruti, Ascaso i 123 obrers més són
detinguts i embarcats cap al bandejament en Fuerteventura.
En abandonar el desterrament
col·laboren amb els preparatius de la sublevació de gener de 1933 a Barcelona.
Va ser un altre fracàs però la lluita dels anarquistes, especialment a
Andalusia on no tenien res a perdre, va ser molt forta, i més forta encara la
repressió. És conegut el que va dir el mateix Azaña: “¡Ni heridos, ni prisioneros! ¡Tirar al vientre!.
En abril Durruti i Ascaso són detinguts. El conseller d’ordre públic, el
feixista José Dencàs, declara que, amb aquestes detencions “La FAI había quedado completamente
desarticulada”. Al juliol ja
estaven al carrer.
En novembre de 1933 les dretes
guanyen les eleccions i el nou govern declara l’Estat d’Emergència. El 8 de desembre
declaren vaga general a Barcelona, València, Córdoba... i gran confusió en
moltes més capitals. Els components del Comitè Nacional Revolucionari són
detinguts, Durruti entre ells. Els reaccionaris en el poder alarmen les organitzacions
dels treballadors. “La Solidaridad” llança proclames: ¡Obreros! ¡Trabajadores
todos de España, militéis donde sea, os adjetivéis comunistas, socialistas,
sindicalistas o anarquistas!... ¡Por la Revolución, por la Libertad, por la Justicia,
por la Anarquía!...” Els acomiadaments i les detencions no
desanimaren els treballadors en vaga que paralitzen Madrid i Barcelona, però va
ser Saragossa la que va suportar trenta sis dies de vaga general per la
solidaritat i organització dels obrers, al cap de la qual estava Durruti.
La ascensió al poder de la CEDA
(Confederación Española de Derechas Autónomas) dirigida per Gil Robles, va fer
front a la revolució asturiana de 1934. La repressió, dirigida des de Madrid
per Franco, fou un exemple esgarrifós del que el poder pot fer amb homes
indefensos i desesperats que lluitaven jugant-se tot el que tenien: la vida.
La convocatòria d’eleccions per
al 16 de febrer de 1936 va fer que els llibertaris abandonaren l’absentisme que
havien pregonat fins aleshores. Deixar el poder en mans de la dreta era, ja ho
havien experimentat, molt perillós. El triomf del Front Popular fa
declarar a Durruti en un míting en el
Price de Barcelona: “ No venimos aquí a celebrar festejos por la llegada
de unos señores. Venimos a decir a los hombres de izquierda que fuimos nosotros
los que determinamos su triunfo, y que somos nosotros los que mantenemos los
conflictos que deben ser solucionados inmediatamente. Nuestra generosidad
determinará la reconquista del 14 de abril”
De l’1 al 12 de maig es va
celebrar a Saragossa el IV Congrés de la CNT, amb milió i mig d’afiliats i el
triomf inapel·lable de la FAI. L’atur, la disminució de jornada, reforma
agrària, oposició al lock-out patronal, el retir, etc. foren exposades com els
problemes més acuciants dels treballadors, i la situació polític-militar del
país i les aliances revolucionaries foren clarificades.
La sublevació militar del 18 de
juliol va sorprendre a molts militants d’esquerra però no als de la CNT-FAI.
Dies abans patrullaven per impedir la sorpresa de l’alçament. A pesar de la
negativa de Companys d’armar al poble les forces populars, encapçalades per
Durruti, Ascaso Jover, Garcia Oliver i altres anarcosindicalistes, lluitaven
als centres neuràlgics de Barcelona per fer fracassar l’intent militar. El dia
20 moria, front a la caserna de Drassanes, Francisco Ascaso d’un tret al front.
La notícia va encoratjar a Durruti que va dirigir l’atac a la caserna fins que,
poc després, va onejar la bandera blanca.
El 21 de juliol es va constituir
el Comitè Central de Milícies Antifeixistes, estructurat amb tres representants
de UGT, tres d’Esquerra, uno d’Acció Catalana, uno del POUM, uno del PSOE, dos
de la FAI, i tres de la CNT: Durruti, Garcia Oliver i José Arens, amb la finalitat
de reclutar homes i assegurar la reraguarda.
El 24 de juliol sortia cap a
Saragossa la llegendària “Columna Durruti”. El tècnic militar, Pérez Ferrás, se’n
va tornar a Barcelona perquè no concebia un exèrcit sense autoritat ni
disciplina, i va ser substituït pel sergent Manzana, pròxim a la ideologia
cenetista. Abans de sortir, el periodista canadenc Von Passen, va entrevistar a
Durruti la hi va publicar al “Toronto Star”. En l’entrevista deia coses com: “El
pueblo español quiere la Revolución y está en el trance de hacerla, a lo cual
se oponen los fascistas. Este es el planteamiento general. En tales
condiciones, no hay más que dos caminos: la victoria de los trabajadores, es
decir, la libertad, o el triunfo de los facciosos, que significa la tiranía.” (...) “No hay gobierno en el mundo
que luche contra el fascismo para destruirlo. Cuando la burguesía ve que el
poder se les escapa de la manos, recurre al fascismo para mantener sus
privilegios” (…) “Esos
señores (en referencia a Largo Caballero i Prieto), como demócratas burgueses que son, no pueden tener otras ideas que
las que profesan. Pero el pueblo, la clase obrera, no se engaña. Los
trabajadores saben lo que quieren. Nosotros luchamos no por el pueblo, sino con
el pueblo, es decir, por la Revolución (…) sabemos que estamos solos (…)
creemos que nadie nos ayudará. Hitler i Mussolini, lo mismo que los demócratas
ingleses i franceses, temen el contagio revolucionario, que es lo que, en otro
sentido, le ocurre también a Stalin”.
Milicians de la Columna Durruti a Aragó |
Caspe va ser el primer poble que va prendre Durruti,
i després tots els de la rodalia. El post de comandament el va situar a prop de
Bujaraloz. Pensava que la guerra i la revolució social eren inseparables, raó
per la qual les col·lectivitats agràries es posaven en funcionament en quant es
conqueria un poble. La col·lectivització era voluntària, però va arribar a
barcar el 70% de la població de la regió. Els grans propietaris fugien i els
camperols prenien decisions per majoria en assemblea, a pesar de l’oposició
dels comunistes. Però era la falta d’armes la principal preocupació de Durruti.
George Orwell s’estranyava de que no hi hagueren desercions en massa. En
“Homenaje a Cataluña” diu:“No había nada que les sujetara
en el frente, salvo la lealtad de clase”
Durruti va viatjar a Madrid per
entrevistar-se amb Largo Caballero, president i ministre de la guerra, però el
va enviar de tornada a Aragó amb la promesa d’enviar-li diners per adquirir
armes que mai van arribar. El boicot del govern a Durruti i els anarquistes era
evident. Inclús camarades com Garcia Oliver i altres tan antics com ell havien
evolucionat cap a la politització i el possibilisme. En octubre del 36 es forma
un nou govern en el que participen quatre cenetistes: Juan López, Peiró,
Montseny i García Oliver. El govern es trasllada a València i Miaja,
president de la Junta de Defensa de Madrid, reclama les forces de Durruti. En
principi es nega en redó però la insistència i la pressió de la seua
organització el fan marxar amb 1.800 milicians i el sergent Manzana.
El 15 de novembre, ja en Madrid,
li assignen el front de la Ciutat Universitària, la zona més perillosa. El 18 de novembre només en queden 700
milicians. La resta ha caigut baix el foc enemic. Quan es dirigia a supervisar
l’assalt a l’Hospital Clínic, va sonar un tir i l’anarquista va caure amb una
bala al pit. Al Ritz, convertit en hospital va morir el 20 de novembre de 1936,
segons els doctors Bastos, Monje, Fraile i Santamaria: “muerte causada por una hemorragia pleural”. Els combatents anarquistes, desmoralitzats
per les circumstàncies estranyes de la mort, van abandonar Madrid i van tornar
a Aragó.
Funeral de Durruti a Barcelona |
El 22 de novembre més de mig
milió de persones acomiadaven en Barcelona a Beunaventura Durruti. Per a Joan
Llarch “el líder anarquista més
interessant, el més intrèpid en el món dels intrèpids, i el que, segurament
també va comprendre primer què és el que havia passat a Espanya després del 18
de juliol”
Antonio Bonilla, que junt al
xofer Julio Grave, Miguel Yoldi i el sergent Manzana acompanyaven a Durruti en
el moment de la mort, assegura en el nº 80 del semanari “Posible”: “No
cabe duda de que la bala que mató a Durruti salió del naranjero (fusell)
que portaba Manzana. Pudo ser casual o intencionadamente. Hoy, a la vista de lo
que ocurrió después, opto por creer que fue intencionado el disparo”. Manzana va desaparèixer sense
deixar rastre i s’ha mantingut il·localitzable des d’aleshores.
Ignacio G. IGLESIAS, Buenaventura Durruti, un revolucionario nato, Tiempo
de Historia, nº 24, pp 4-17, Madrid, novembre 1976.
Acabo de ver esta traducción al catalán, por casualidad (27/06/2015). No sé qué decir. A día de hoy, incluso me ha emocionado, casi 40 años después. Un orgullo. Gracias. Ignacio G. Iglesias
ResponEliminaAcabo de ver esta traducción al catalán, por casualidad (27/06/2015). No sé qué decir. A día de hoy, incluso me ha emocionado, casi 40 años después. Un orgullo. Gracias. Ignacio G. Iglesias
ResponElimina