dijous, 20 d’octubre de 2011

Corredor Mediterrani: Serà veritat?



La estructura radial de carreteres i ferrocarrils, imposició dels centralistes Borbons, ha fet que el kilòmetre cero, el melic del món espanyol, estiga en Madrid. El interès polític per cohesionar la Pàtria s’ha imposat sempre al criteri de desenvolupament econòmic racional. No hi havia cap necessitat de viatjar a Madrid si no és perquè és la capital de l’Estat i, els mateixos que van imposar l’estructura radial, van col·locat a Madrid el centre de decisions i d’influències.

Eixa estructura radial irracional i eixe centralisme avassallador hem estat patint-lo a pesar de que les autonomies han assumit bona part de les competències de l’Estat. Madrid continua sent el centre, amb els mateixos ministeris i organismes públics d’abans de la descentralització autonòmica, i les empreses grans continuen tenint els centres de decisió a la capital de l’Estat. Si alguna gran empresa ha intentat descentralitzar han aparegut els malaventurosos cridant que Espanya estava trencant-se. 

El govern d’Aznar va negar el suport governamental al corredor amb més potencial econòmic de tota Europa: la línia que des de Andalusia voreja el Mediterrani passant per Múrcia, País Valencià i Catalunya per enllaçar amb França i el nord d’Europa. Aquest corredor mediterrani, que ja utilitzaven els grecs, que l’anomenaven Via Heraclea, i que van desenvolupar i explotar els romans, que la van batejar com Via Augusta, articula els ports d’Algesires, Alacant, València i Barcelona, donant eixida a Europa. A pesar que la Comissió Europea només subvencionarà l’eix ferroviari de mercaderies entre la frontera francesa i Barcelona, Tarragona, València, Cartagena i Almeria, tant per al turisme com per a mercaderies és una infraestructura imprescindible per articular econòmicament Espanya amb Europa. 

La qualificació de la Unió Europea com infraestructura preferent és un pas important per a construir-la però no vol dir que vaja fer-se. Cal que el govern que surta del 20N tinga voluntat política de portar-ho endavant. Els socialistes pareix que ja havien assumit que el canvi de l’economia necessitava del Corredor Mediterrani, però per experiències anteriors sabem que les preferències de la dreta espanyola continuen sent que tot passe per Madrid.

No és de bades que en el comunicat dels presidents de Catalunya, País Valencià i Balears, després de festejar que “Per primera vegada en la història es trenca l'Espanya radial i es planteja una estructura mallada que ens comunica i ens uneix”, es demane “reclamar al Govern de l’Estat que acompleixi tots els terminis i compromisos d'inversió per a fer realitat com més aviat millor el Corredor Mediterrani de mercaderies”, doncs “Convé que el Govern de l’Estat sigui coherent amb aquesta aposta.”

Esperem i desitgem que així siga pel be de tots els ciutadans d’aquest Estat.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...